پیروزی ریس جمهور منتخب امریکا و نظری چند پیرامون افغانستان و منطقه بازگشت برویۀ نخست

بعد از مدت ها  کمپایین ها و مبارزات گسترده میان باراک اوباما نامزد حزب دموکرات و جان مک کین نامزد حزب جمهوری خواهان و در نتیجه انتخابات ایالتی که بیش از 110 ملیون تن در آن مشمول رای دهندهگان بودند، وباراک اوباما با  52 در صد و آقای مک کین با کسب 47 در صد به روند انتخابات ایالتی خود نقطه پایان گذاشتن که به همین منوال آقای اوباما سیاهپوست بر رقیب انتخاباتی خود یعنی جان مک کین غلبه حاصل نمود. و طوری که از شمارش آرا در اکثر قاطع ایالات متحده امریکا به ملاحظه می رسید، اوباما سناتور 47 ساله ایالت ایلینوی و نامزد حزب دموکرات توانسته است به حد نصاب 270 رای در کالج انتخا باتی بطور قطع دست یابد، که البته بنابر محاسبات انجام شده انتظار می رود که آقای اوباما 338رای و آقای جان مک کین  156رای از مجموعه آرای کالج انتخاباتی را کسب کنند با اعلام نتیجه نهایی شمارش آرا آقای اوباما رسمآ به عنوان چهل و چهارمین ریس جمهوری ایالات متحده امریکا معرفی شد و قرار است که مراسم تحلیف را در 20هم جنوری سال آینده بجا  آورد. در عین حال جان مک کین رقیب انتخاباتی وی پیروزی ایشان را تبریک گفته و حمایت و وفاداری خود را نیز ابراز نموده است.وجورج بوش که آخرین روز های دوره دوم ریاست جموری خود را به پایان می رساند در تماس تیلفونی انتخاب ایشان را به ریاست جمهوری امریکا تبریک گفتن، و افزون بر آن در ساعات اولیه اعلام پیروزی آقای اوباما، شماری از رهبران و مقامات کشور های دنیا موفقیت و پیروزی ایشان رانیز در این راستا تبریک گفته و آرزوی تامین روابط نیک و بهتر در آینده شدند. راپور های که از اندونیزی حکایت می کند مردم در یک حالت بسا خوشی و خرسندی بسر می برند، زیرا که آقای اوباما 4 سال دوره کودکی خودرا در این کشور سپری نموده اشت.

و درکنیا ریس جمهوری آن کشور روز پنجشنبه  هفته گذشته  را به مناسبت انتخاب اوباما روز تعطیل اعلام کرده است.

پدر آقای اوباما که یک مسلمان اشت  در کنیا متولد شده و بعد از اینکه به ایالات متحده به غرض تحصیل رفت، در آنجا با مادر باراک اوباما ازدواج کرد، ودیری نگذشته بود، که از هم جدا شدند، و به همین منوال ریس جمهوری چین، ریس اتحادیه اروپاه ، نخست وزیر جاپان، بازار های مالی  جهانی، و غیره موفقیت آقای باراک اوباما را در قصر سفید تبریک گفته و کامیابی ایشان را در جهت رفع بحرانات مالی دنیا یگ گام مثبت پنداشته و نیز خواستار تامین روابط عمیق دوستانه و گرم در تمام عرصه ها شدند، که مفید به همه جوانب واقع  شود. ولی ایران یگانه کشور اسلامی و آ سیایی در این مورد چه واکنشی رسمی نشان داده است.و  در زیر خواهیم دید که ایران در مورد  چه عکس العمل خواهد نشان داد.

 

افغانستان و ریس جمهوری منتخب امریکا.

تعدادی از آگاهان سیاسی متعقد اند که با راه یافتن آقای اوباما به کاخ سفید معادلات سیاسی افغانستان کاملآ تغیر خواهد کرد، و مبارزه علیه تروریزم نیز چهره عوض خواهد کرد.

و عده از سیاسیون بر آن اند که قضیه افغانستان به حدی پیچیده و گیچ شده که در اثرأن قوت های ناتو و امریکایی ها با عدم اطلاعات کافی و دقیق قضیه را به نیرو های بریتانیای محول نموده که در پرتو آن عمل  نمایند.

به دلیل اینکه  آن ها از اسلاف خود در افغانیستان و منطقه  چیز های در آرشیف سیاسی و نظامی دارند.

و برخی از صاحب نظران عقیده بر آن اند که تمام معظلاتی که آقای بوش به آن مواجعه بوده. آقای اوباما نیزخالی از چنین درد سر نخواهد بود و آن را  به میراث خواهد برد.

 

اما این قبل از وقت خواهد بود که بگوییم با انتخاب آقای اوباما همه معادلات سر از نو تعریف خواهد شد، و ایشان به افغانستان و عراق.اسراییل.ایران چهره جدید خواهند داد. و همانطورییکه در زمان مبارزات انتخابی خود سخن از تغییرات می گفت بزودی ها جامعه عمل بپوشد.خوب روی همرفته ایشان اکنون در دو جاده به چالش کشانده می شوند یعنی در بعد داخلی به یک بحران مالی در گیر است. اما در بعد بین الملی باید هم در قضایای چون افغانستان.عراق.فلسطین.اسراییل.   

 

پاکستان و ریس جمهوری منتخب امریکا.

امروز مردم افغانستان و دنیا انتظار دارند که بعد از 20 هم جنوری 2009 چه بر نامه های در قبال افغانستان و پاکستان گرفته خواهد شد.

آیا آقای اوباما چه پروگرام های در افغانستان و پاکستان خواهد داشت؟

آیا آقای اوباما میراث اسلاف خودرا تعقیب خواهد کرد؟

آیا پاکستان با سیاست های دو پهلوی خود آقای اوباما را مانند آقای بوش در تاریکی نگهه خواهد داشت؟

 

اگرچه فعالان سیاسی اکنون در رابطه اظهار نظر مستقل ننموده اند، لیکن حدس ها و گمان ها این را می رساند که با احتمال اغلب اوباما با در نظرداشت سخنرانی های مبارزاتی آن در یک تغیر کامل در جهان گام خواهد گذاشت. ولی اگر بر خلاف وعده های خود عمل نمایید. در نتیجه ایشان امید مردم خود و جهان را نقش بر آب خواهد کرد. خوب بهتر خواهد بود که با توجه به وضعیت کنونی افغانستان و سر حدات آن که منتهی به پاکستان می شود خود به طور مستقلانه عمل کند. و به مشوره های دستگاه های استخباراتی پاکستان و حلقات افراطی آن گوش ندهد. و بهتر تر خواهد بود که با مشوره با نماینده گان مردم افغایستان عمل کنند.و افغانستان را از عینک دستگاه های استخباراتی.نظامی. افراطی پاکستان به مطالعه نگیرد. ولی دیگران هم که خود به هدف کمک و آووردن صلح و امنیت آمده اند باید آمریکا و ناتو را که عضو آن اند کمک منصفانه نمایند.تا فردا در برابر سازمان ملل و جامعه جهانی به بی تفاوتی و کوتاهی متهم نشوند

 

ایران و ریس جمهوری منتخب امریکا.

آقای اوباما همواره در زمان مبارزات انتخاباتی خود سخن از تغیرات به میان آورده است. بنآ باتوجه به چنین  روشی مقامات ایرانی نیز از آن بخویی یاد کرده اند، و خواستار آن شده  اند، همانطورییکه آقای اوباما توانسته در دل هر امریکایی چنگ بزند ، و محبوب القوب مردم خود شود، در سطح بین الملی نیز توجه جدی بخرچ دهد، تا در تاریخ از خود نام نیک بجا بماند. و نیز اضافه می نمایند که این تغیرات باید مشمول احترام و حرمت به حقوق انسانها و ملت ها بوده و نیز از سلطه گری و تجاوز دست بکشند.

 و روی همرفته آقای اوباما نیز ظاهرآ به نظر می رسد، تا معظلات موجود میان طرفین را از درب مذاکره و دیالوگ حل و فصل کند.

اگر ایشان راه تفاهم را پیش بگیرند، و قضیه موجوده از مجرای دیبلوماتیک با پا در میانی سازمان ملل متحد  حل و فصل شود، و تحریمات موجوده از سر راه برداشته شود، این ابتکار در تاریخ هر دو کشور بینظیر خواهد بود. و این روند در جغرافیای افغانستان از نقطه نظر امنیتی، سیاسی، تجارتی،فرهنگی، و غیره تاثیرات مطلوب خواهد داشت.



دل آ قا صوفی زاده
8 نوامبر 2008
  
  
Copyright © 2005-2008 www.khorasanzameen.net