تظاهرات برای نصب لوحه ی دانشگاه در کابل بازگشت برویۀ نخست

دوروز پیهم، دوشنبه وسه شنبه 17 و 18 نوامبر، دانشگاه کابل شاهد برپایی تظاهرات گسترده ای دانشجویی بود.که به هدف  چسپانیدن لوح فارسی (دانشگاه) درپهلوی لوح (پشتو) صورت گرفته بود.

در روز نخست تعدادمظاهره چیان چندان چشم گیر نمی نمود. درهمین حال تعدادی از دانشجویان پشتون از درمخالفت دست به تظاهرات زده بودند اما در روز دوم تظاهرات با جنب وجوش بیشتر و فزاینده تر آغازید. به اضافه ی دانشجویان، خانم فوزیه کوفی وخانم صبرینا نمایندگان مردم بدخشان و ولایت کابل درپارلمان نیز اشتراک داشتند. با اینکه پولیس از ورد دانشجویان به محل جلوگیری میکرد بیش از هزار دانشجو ی ترک و تاجیک و هزاره درمحل گرد امده بودند.

 

درجریان این رویداد معاون وزارت تحصیلات عالی تشریف آورده و از جانب مقام وزرات تحصیلات عالی وعده دادند که تا روز پنجشبه لوح فارسی (دانشگاه) آماده و نصب میشود. و همچنان ایشان قول دادند در صورتی که نتوانند از عهده ی چنین کاری برایند، استعفاخواهد داد!

 

چند نکته از پیش زمینه های این رویداد:

 

برخی دانشگاهیان پیش ازآنکه اقدام عملی نمایند. موضوع را با بعضی از شخصیت ها درمیان گذاشته بودند که از میان همه، اظهارات آقای مارشال فهیم قسیم و یونس قانونی خیلی جالب و شنیدنی است:

 

آقای فهیم قسیم در دیدار با دانشجویان گفته است: "برین درس مرس تانه بخانین پشت ای گپا نگردین!"

این زبان و بیان عامیانه که ازش بوی خستگی توام با بی تفاوتی برمی آیدبیانگر آن است که فهیم خان آن مجاهد، عصیانگر و صف شکن دیروزنیست و حتا خود امروز به مانع بزرگ مبدل شده است..... شاید ایشان به انچه میخواستند دست یافته اند. این را من از خستگی بالهای این شاهین هندوکش یافته ام و دریغ ام آمد وقتی دیدم پول وراحت طلبی با آدم چه می کند....

 

واما دانشجویان در دیدار با آقای قانونی نه با آن کنش منفعل آقای فهیم قسیم بلکه با پرخاش سخت روبروشدند! طوریکه آقای قانونی گفته است: "مادرم دانشگاه گفته بود! پدرم دانشگاه گفته بود! کی گفته  که مه بگویم!؟!"

 

تظاهرات به موفقیت انجامید. شکی نیست که (دانشگاه) در پهلوی (پوهنتون) مثل دو غنچه معطر، دماغ طیف وطوایف  مختلف دانشجویی را تازه خواهدکرد. همچنان باور دارم که آن کوتاهی (...) را فرزندان آقای قانونی جبران و قصور عرفی ایشان را اصلاح خواهندنمود.



دریاباری
18 نوامبر 2008
  
  
Copyright © 2005-2008 www.khorasanzameen.net