واپسگیری هویت ملی خــــــــراســــــــانــــــی بازگشت برویۀ نخست

هم میهنان نهایت گرامی وگرانقدر، نخست ازهمه ادای ادب و عرض احترام مینمایم. سال نو و بهار نو سیزده صد وهشتاد و هفت را از صمیم قلب به تک تک شما عزیزان درهرکجای دنیا که هستید شاد باش، تبریک و تهنیت میگویم. آزو میبریم که  این سال خوشه و گندم، آغازگر: واپسگیری هویت ملی، سال صلح وهمزیستی، آزادی واستقلال درسراسرکشورمان باشد.

مردمان بومی صلحخواه وترقی پسند وطن ما که متولی حقیقی هویت ملی این سرزمین باستانی هستند و می باشند، سال 1387 هجری شمسی را با حُسن نیت، سال واپسگیری هویت ملی خراسانی  در محدودۀ جغرافیای سیاسی شناخته شده افغانستان اعلام مینمایند. هویتی که متعلق به همۀ شهروندان میهن ما بوده وموجب شناسایی اصالت ذاتی شخصیت شخیص هر شهروند این جامعه می باشد.

هویت ملی تبلوری ازآن ارزشها وفرآورد های تاریخی، علمی و فرهنگی گروه ها ولایه های  اجتماعی همگون ایست که دریک سرزمین و حدود جغرافیای سیاسی مشترک، اسم و مکان وهویت کشوری مشترک، حاکمیت سیاسی و دولتی مشترک، منافع اقتصادی و اجتماعی مشترک، زبان سراسری و ملی مشترک ووو تحت نامی نظیر: ما ایرانی ها، ما پاکستانی ها، ما امریکایی ها، یا ما خراسانی ها ...  تجسم  می یابد.

تجلی آن ارزشها و فرآوردها درفرآیند رشد و تکامل مؤلفه های علمی، فرهنگی، ادبی و اجتماعی آن سرزمین بوسیلۀ مردم اش، معرف تثبیت هویت ملی، منزلت ومقام شایستۀ ایشان  بوده و باعث عزت، سربلندی، غرور و افتخار همۀ شهروندان آن ملت می گردد.  

هدف از اعلام سال واپسگیری هویت ملی خراسانی، اقدام معقول، گام درست و بجا در راه حل اساسی مسئله ملی درافغانستان می باشد.

 حفظ نام وارداتی افغانستان = اوغانستان ( اوغان = اوغانی، افغانی ) بوسیلۀ حاکمان ستمگسترقبیله  سالار، صرف دلالت به بیان هویت و اعتباریک اقلیت محدود گروه قومی بنام پشتون های این سرزمین دارد وبس. پشتون ها هنوز خود از دیدگاه سیرتکاملی ساختار مناسبات اتنیکی و وجود شاخصه های اقتصادی وابسته به آنها، نسبت  به سایر گروه ها وباشندگان سرزمین خراسان عقب مانده تر اند. وضروت است که این ساختاراتنیکی عشایری وقبایلی وکوچی نشینی، دریک فرآیند مستمرتاریخی بتوانند بصورت طبیعی مراحل جوشش،  رشد وترکیب و تبدیل خویش  را به قوم افغان و ملیت افغان طی نمایند که تا بتوانند به سطح مراحل ومرتبۀ رشد و تکامل ملیت تاجک ویا ملیت هزاره و ملیت ازبک برسند.

یا بعباره دیگرصد ها سال ضرورت است که عشایروقبایل خرد وبزرگ پشتون ها اعم از، سدو زایی، محمد زایی، اچکزایی، احمد زایی، الکوزایی ، غلزایی ، بارکزایی  ، مندوزایی ،  زازی وده ها عشایر دیگراین قماش  با پیشوند های زایی وغیر زایی بتوانند از دید ساختار اتنیکی و شاخصه های اقتصادی مربوط به آنها  با هم جوش بخورند وترکیبی از قوم افغان یا ملیت افغــان را بدون زایی بسازند و تشکیل دهند  .

اما برخلاف سیرمتناسب تاریخ،  با یک برخورد عجولانه سیاسی و ناپخته سیاستمداران بریتانیای کبیر و روشنفکران قبایل پشتون نام بیگانۀ افعان را در سال 1838 م. منحیث حربۀ قدرت سیاسی بنفع جانبین تا امروز بالای مردم خراسان زمین تحمیل کرده اند.

مگر بادرد و تأسف اظهار می نمائیم که: تحمیل این نام به جوهر ذات هویتی باشند گان اصلی این سرزمین که نزدیک به سه حصه نفوس این کشور را تشکیل می دهند کاملاً کدام شباهت و قرابتی ندارد و بیگانه است. و نمیتواند معرفی باشد بر شیئیت شئ و برماهیت و لمیت حقوق سیاسی و شهروندی آنها.

نام اوغانستان افزون براینکه زائل کنندۀ هویت ملی اصیل خراسانی  ساکنان  این سرزمین خراسان گردیده، بل از آوان تولدش پیوسته چنین ایکه از وجه تسمیه آن هویداست با اوغان و فغان و نالان، گریان، سرگردان، بی خانمان، جنگ و خشونت ظلم ستم تعرض و تهاجم، عقب گرایی تاریک اندیشی بیسوادی و فقر و گرسنگی کوچی گری ووو سر وکار دارد.

کارنامه های خشن سیاست اوغانی امیرعبدالرحمان خان که ملیت هزاره را سربرید واین ساکنان بومی خراسان زمین را با غصب جایداد شان به حمالان  ومزدوران خیابان گرد و خانه گرد تبدیل کرد، سیاست ترور و اختناق اوغانی نادرخان، هاشم خان، شاه محمود خان، شاه ولی خان، ظاهرخان ومحمد گل خان مومند ووو باری ملیت تاجک و ازبک و ترکمن را از تیغ کشید و زمین های ایشان را بازور و قوت ملیشای مسلح  سرحدی وقت  تصاحب نمود.

به ادامه آن سیاست های اوغانی حفیظ الله امین که هزاران روشنفکر تاجک هزاره وازبک و حتا پشتون مخالف خود را در آسیاب سوسیالیزم قلابی اش ریزه ریزه نمود. بتعقیب آن گلبدین حکمتیار امیر حزب اسلامی، جهت حفظ حاکمیت قبیله با شعار دفاع از اسلام، اوغان و اوغانیت، طبق آمار ثبت شدۀ رسانه های خبری وقت آلمان با پرتاب راکت های خوشه ای اش 46 هزار  شهروند بی گناه کابل را زیر خاک فرو برد. امیرالمونیین ملا محمد عمر که هنوز در خمار و کیف حفظ و استقرارسیاست و حاکمیت دو سره قبیله توظیف است، از ریختن خون انسان جامعه ما بسنده نکرده است و در راه جاویدانگی اوغان واوغانیت در سایۀ شیرۀ کوکنارشمشیر میزند.

آقای حامد کرزی سلطان مطلقۀ اوغانستان  با جامه گویا اسلامی  وشعاردموکراسی وبا گویندگی لسان انگلیسی با حمایت بزرگ زرمایه با گروهک های همتبارش یکجا راه اسلاف خویش را آسفالت می کند. و بر اثر تطبیق سیاست  حفظ منافع سیاسی و اقتصادی سرمایه وقبیله اوغان، این خطۀ جغرافیایی سیاسی قلب خراسان زمین را به پرتگاه نیستی رسانده است. هرروز خون مردم ما می ریزد وبیکاری و در بدری فقر و گرسنگی از زمین تا به هوا بیداد میکند. و این آقایون دولتی و سیاسی اوغان خواه تحت نام اوغانیت ازیکسومصروف ازدیاد تولید شاه دانۀ کوکنارومواد مخدر، ازسوی دیگر تبر تیزبدست درخت تنومند زبان و فرهنگ وادب باستانی مردم خراسان را آشکارا از بیخ و ریشه می برند.

برادران و خواهران خراسان زمین، بهتراست که بیدارشویم و بدانیم که  با ارادۀ خلل ناپذیر و صادقانه تعویض حاکمیت قبیله به حاکمیت سیاسی سراسری همه شمول و احیای تثبیت هویت ملی خراسانی مان، همه از راه مبارزۀ مسالمت آمیز سیاسی و فرهنگی آگاه، متمرکز و متشکل امکان پذیر است. و با تغییر بنیادی راهکارها واسلوب و اساسات عمل مشترک سیاسی، راهبردی اندیشۀ  گروه ها ونیروهای سیاسی آزادی خواه و استقلال طلب مبنی برحل اساسی مسئله ملی قابل وصول می باشد.

با درود فراوان به شما همشهریان گرامی: هزاره ها، تاجکها، ازبکها، نورستانی ها، پشتونهای صلحجو ومترقی وسایر گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور. شما خود خوب میدانید که هویت ملی عزت و اعتبار وافتخار شمایان درسدۀ اخیردرجامعه و منطقه و جهان تحت نام افغانی و افغانستانی دزدیده شده و آن دیگر وجود ندارد و ما همه در یک حالت  بی هویتی زندگی مینمائیم.

بخاطراحیا و واپسگیری این ارزش ذاتی نام، غرور و افتخار و شرف وعزت باستانی وهمگانی ما، صرف عمل قاطع بدور از آلودگیهای مادی ضرورت است؛ نه معامله سیاسی و مداحه سرای، مبنی  بر اخذ قدرت ودستیازی به شهوت وچوکی و دارایی دنیایی.

به شیر پاک مادران شریف تشنه به صلح  قسم بخوریم و با ارادۀ آهنین و استوار درراه تثبیت هویت ملی سراسری (خراسانی) مردم خویش گام بگذاریم. گام صادقانه اخلاقی و انسانی. این است راه  احیای عزت و افتخار و راه آزادی از قید سرمایه، راه صفا وصمیمیت، راه همجوشی ملی، راه استقلال و خود ارادیت وراه قطع جنگ و خشونت.

ما سال نوی 1387 هجری شمسی را چنانچه که شایستۀ گفتن آمد  با صدای رسای حق خواهی سال واپسگیری هویت ملی خراسانی قبول و اعلام میداریم. و از تمام راهروان راه صلح و همآیش ملی اعم از خردمندان، آگاهان سیاسی و دولتی، فرهنگیان وپیش کسوتان شعر و ادب حوزه فرهنگی خراسان زمین واز کلیۀ رسانه های اطلاعات جمعی و نهاد های دولتی و فرهنگی مختلف  احترامانه خواستاریم که بعد از این شهروندان افغانستان را با عزت و افتخار نه افغانی و افغانستانی بلکه  به اسم اصلی ایشان یعنی: هزارۀ خراسانی، تاجک خراسانی، پشتون خراسانی، ازبک خراسانی، ترکمن خراسانی، نورستانی خراسانی، هندوی خراسانی، سرود ملی خراسانی، موزیک خراسانی، ترانه های بهاری خراسانی، فرآورد های آموزشی و معرفتی خراسانی، غذاهای خراسانی، لباس ملی خراسانی و ده ها ووو واژگان وابسته به آن  یاد نمایند.

همان قسمیکه در صد سال اخیرحاکمان قبیله آهسته آهسته با امکانات قدرت دولتی نام افغانستان تازه وارد را جانشین نام خراسان پیر ساختند. حالادیگر  آن زمان نیست که حکومت برای مردم نام و هویت ملی تولید ویا تعیین کند  بلکه خود مردم بدور از اراده دولت متولیان اصلی فرهنگ و هویت ملی خویش  می باشند.

با این ارمان که نام وهویت خراسانی چیستی حقیقت ذات ساکنان این مرزبوم را بیان می کند وبه جوهر ذاتی آنها شباهت عینی  دارد، ما در روشنایی تجربه تاریخی کشور مان ازهمین امروز نام خراسان و خراسانی را درهر کلمۀ جاگزین نام افغانستان وافغانستانی خواهیم نمود. و از اینطریق میتوانیم با هویت ساختگی و وارداتی اوغانی برای همیش وداع نمائیم.

با نام خراسان وخراسانی شهروندان میهن ما هویت فرهنگی یکهزار و پنجصد سالۀ این خطۀ باستانی را نصیب می شوند که در بستره آن بزرگترین علما، فضلا، شعرا، دانشمندان و خردمندان شهیری ظهور نمودند وفرآورد های نابی درعرصه های علوم دینی، عقلی، طبی، ادب و شعر ووو به جهان بشریت از خود بجا گذاشتند که امروز باعث افتخار و سربلندی ما و جهانیان می باشند. که بیان آنها از حوصله این بحث بدور است.

جهت توجیه و آگاهی بیشتر هویت و عظمت علمی، فرهنگی و ادبی خراسان زمین، میتوانید از نوشتۀ این قلم تحت عنوان «صرف با زبان فارسی پایه های اجتماعی وقومی  ملت خــــراسان وصلح در افغانستان ایجاد می شود» و سایر نوشته های بهتر و بیشتردیگری ازخردمندان ودانشمندان میهن ما  در مورد وجود دارد که دروبلاگهای آریایی، پیمان ملی، خاوران، آریانانت، خراسان زمین و دیگران بنشر رسیده است استفاده اعظمی  نمائید.

خوش باشید

بصیر کامجو

basirkomjo@yahoo.de



بصـــیر کـــامجــــو
آلمان ـ حمل 1387
  
  
Copyright © 2005-2008 www.khorasanzameen.net