اعلامیه سیاسی شورای موسسان کنگره ملی افغانستان بازگشت برویۀ نخست

 

بنام خداوند جان وخرد

اعضا وفعالان کنگره ملی افغانستان!

رهبران و گردانندگان نهاد های رهبری کنگره ملی!   برشما درود

درپنجسال اخیر تحولات گوناگونی پیش آمد و کشورما آستان تغیرات و تحرکات فراوان قرار گرفت. منظور این اعلامیه بررسی همه ی این تحولات پنجساله نیست، بلکه ازنام و آدرس خود دید گاه و موضیعگیری خویش را نسبت به ماهیت و عدم مشروعیت پروسه ی انتخابات انجام شده ریاست جمهوری و تبعات آن در دور دوم روشن مینماید.

شورای موسسان کنگره ملی که از درون شورای انسجام حرکت بسوی کنگره در 1383 خ شش سال پیش بیرون آمد، ساختار نو یافت وپیش اندیشی های سیاسی مشخصی مطرح نمود. این شورا به لحاظ نظری گفتمانهای مناسب برای اتحاد عمل و مشارکت سیاسی گروههای ملی و فعال در اوضاع سیاسی افغانستان را پیش کشید.

گروه سیاست گذار کنگره ملی برای بیرون شدن از چوکاتهای تنگ ایدیولوژیک و اندیشه های توتالیتر سیاسی، بارها فراخوان داد و نیروهای ملی و فعالان مردم باور سیاسی را به مشارکت عمل و مبارزات برابری خواهانه و پیشرو مدنی دعوت نمود. شورای موسسان بعنوان هسته رهبری کننده و سیاست گذار دراین راه، دهها مجلس سنگین و بحث آفرین برگزار کرد تا اندیشه ها و بهینه خواهی خویش را در مطابقت با اولویتهای سیاسی جامعه توضیح نماید.

این شورا هم مستقیما در برونمرز و هم با اعزام اعضاء در داخل کشور ازطریق دفتر اجراییه در کابل مبارزات سیاسی – مدنی را در دستور اجرا قرارداد.  مبتنی بر این باور که اراده مشترک در تصمیم گیری و پیشبرد امور راه خویش را مشخص و نتایج مناسب را حاصل مینماید، اصول و اساسات فکر و عملش را باصدور یک خط مشی موقت بیان نمود.

آقای لطیف پدرام عضو شورای موسسان و سخنگوی آن در پیوند با فعالان سیاسی دیگری همانند، آقایان اسدالله کهزاد، بشیر بیژن، استاد حلیم خان، دستگیر هژبر، سمیع دره ای، الحاج ثانی دهاتی، استاد سرورخان، انجینر محمد صابر، انجینر امین، همایون کاظم، انجینر شرف الدین و کمی دیر تر دکتر صاحبنظر مرادی، انجینر سلطان محمود و دیگران در ایجاد کنگره در داخل برای ساختن دفتر اجراییه زحمت بردند. فعالان سیاسی وابسته به این نهاد ملی وسیاسی در فاصله یکدوسال کارهای مهم تبلیغاتی و ملی از نام کنگره ملی به نفع مردم انجام دادند.

شورا درسال 1383 خورشیدی نامزد ی آقای لطیف پدرام  عضو شورای موسسان وسخنگوی کنگره ملی برای انتخابات ریاست جمهوری در پایتخت را که به این شورا پیشنهاد داده بود؛ پذیرفت و بدینگونه در انتخابات پنجسال پیش ریاست جمهوری فعالانه اشتراک داشت. پیامد کار آن دوره ی انتخابات این بودکه، دست کم نامزد کنگره ملی در جایگاه پنجم قرار داشت و چشم وگوش بخشی از مردم افغانستان با نام و اهداف این حزب آشنا گردید.

دو سه سال پیشتر شورای موسسان با آغاز فعالیت سیاسی و هماهنگ کننده میان نیروهای بازمانده از جامعه احزاب و گروههای سیاسی افغانستان در اروپا؛ کار خویش را از سرگرفت. برای برگزاری نشست مشترک احزاب و سازمانها تلاش نمود و در برگزاری مجالس سنگین و مهم سیاسی احزاب نقش پیوند دهنده و سزاواری داشت. شورای موسسان نه تنها از اقدامات مفید خویش بصورت یکجانبه حمایت میکند، بلکه از تلاش سایر نیروهای دگر اندیش سیاسی بطور کل و از تکاپوهای سودمند جوانان و اعضای کنگره ملی در داخل کشور نیز برای مقاصد خوب سیاسی آنها قدر شناسی مینماید.

از محسنات کار آقای پدرام و یاران و همکاران نزدیک ایشان نباید انکار کنیم که پنجسال پیش، لست و فهرستی را ترتیب دادند و برای راجستر نمودن کنگره ملی دلاورانه پا بمیدان نهادند. همچنان از دوام تلاش و مذاکراتشان با نیروهای سیاسی وبرخی محافل و جریانهای حزبی مانند " کانون دموکراتها " برخی نیروهای سیاسی و روشن جامعه هزاره و افراد واشخاص مستقل در داخل کشور که منجر به تشکیل دفتر اجراییه و ثبت وشمار ولو ناقص و ناشمرده آن در پایتخت شد، تایید و تحسین مینماییم.

باوجود خوشبینی و سرگرمی عمومی در کار سیاسی با تسف دیدیم که، در پنجسال گذشته پنج دسته از فعالان کنگره ملی بدلیل ضعف اصول حاکم بررهبری و کمبهادادن دفتر اجراییه نسبت به دیگران، این حزب را ترک نمودند. این متارکه که با بیرون شدن آقای اسد الله کهزاد معاون کنگره و فعلا رهبر  حزب اعتماد ملی، در چهار سال پیش آغاز یافت  با بیرون گذاشتن بشیر بیژن معاون دیگر کنگره ملی در تابستان امسال پایان یافت.

کمبود مهم ودرجه یک آغاز بحران در این حزب آن بودکه دفتر اجراییه در داخل قادر نبود، رهبری را برطبق اصول و قوانین حزبی درکار خویش با مسولیت همکاری و کنترول نماید. آن دفتر همچنان نتوانست نشست های سودمندی را برای بررسی ونقد پیامد کار کنگره در داخل و خارج کشور برگزار نماید. جلسات پیشبینی شده در اسناد کنگره در همان یادداشتها باقیماندند و کنگره بعنوان یک حزب تقریبا مدرن فراجناحی در یکدهه فعالیت خویش قادر نشد همایش عمومی و یا پلینوم و کنفرانس حزبی برگزار نماید.

 در همین حال نظریاتیکه از سوی شورای موسسان کنگره ملی منحیث برخی دیدگاه و تفسیر نوین از اوضاع تشکیلاتی در درون ساختار کنگره بعنوان  دریافتهای ارزیابی شده به دفتر اجراییه داده میشد، با بی اعتنایی و برخورد های غیر اصولی از سر عمد به منصه اجرا قرار نمیگرفت.

درعوض دفتر اجراییه و رهبری کنگره همواره با گزارشات نادقیق شفاهی، مسایل مهم سیاسی و استراتژیک برای کنگره ملی را درپشت پرده های ابهام نگه می داشت. این برخوردها بودکه دامنه گسست تشکیلاتی و ضعف تصمیمگیری در سط.وح مختلف کنگره ملی را به پیمانه وحشتناکی گسترده نمود. اختلافات بظهور آمد و دفتر مرکزی فاقد صلاحیت بررسی و مهندسی بدیل سازی بحران درونی کنگره ملی بود.

شورای موسسان با طرح این نامه از بررسی ماهیت آن رویدادهای پیشین کنگره ملی اعم از داخل و خارج کشور که قطعا از وظایف مجمع عمومی ویا مجلس مشترک شورای موسسان با دفتر اجراییه است، دراین نوبت عجالتا صرفنظر میکند و با نگاه مستقل و مستقیم نسبت به روند انکشافات موجود در وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور، به اصل موضوعات مهمی چون انتخابات دو دوره یی امسال در افغانستان و موضیع کنگره در قبال آن، می پردازد.

1-     شورای موسسان مسولیت نامزدی آقایان عبداللطیف پدرام منشی دفتر اجراییه و بشیر بیژن معاون ایشان در آن دفتر را در انتخابات ریاست جمهوری که در مطبوعات داخلی هرچند با کمی تفاوت مفهومی، بعنوان نامزدهای کنگره ملی عنوان شده اند نمی پذیرد. بهمین دلیل نامزدی آنانرا در انتخابات انجام شده در مرحله اول یک حرکت شخصی و غیر حزبی تلقی مینماید.

2-     این شورا دیدگاه و موضیعگیری شورای متحده ملی در داخل کشور را که منشور متحده نیروهای سیاسی هم اندیش را برای جریان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مطرح نموده است، صمیمانه همراهی میکند. ما به لحاظ اینکه برنامه ها و اهداف شورای متحده هشتاد درصد با مواضع کنگره و اهداف عمومی آن همخوانی کامل دارد، شجاعانه از آن پشتبانی میکنیم.

3-     شورای موسسان کنگره ملی افغانستان، اندیشه ها وبرنامه های پیشنهاد شده از سوی جبهه ملی و شورای متحده سیاسی راکه در رقابتهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری امسال مطرح نمودند، بی تردید می پذیرد و آقای دکتر عبدالله عبدالله راکه که در اهداف و خط مشی آینده دولت مورد نظر خویش بخش زیادی از ارمانهای کنگره ملی را مطرح  نموده است، بطور جدی مورد تایید قرار میدهد.

4-     از نظر این شورا که هیآت رهبری و برخی اعضای دفتر اجراییه کنگره ملی در کابل عضو آن هستند، تصریح میداردکه، اعتراض  برخی افراد و دسته های مخالف در برابر رهبر و یا معاونان دفتر اجراییه ی کنگره و بالعکس، اعتراضات و انتقادات آنها در برابر شورای موسسان و کمیته اروپایی را هم از جهت نظری وهم از حیث تشکیلاتی محتاج بررسی دقیق و سنجش اصولی در یک مجمع عمومی میداند.

5-     شورای موسسان بعنوان نهاد ناظر بر مشکلات و انفعالات تآسی شده ازبرخوردهای اصولی و یا غیر اصولی نهاد های رهبری کننده در کنگره ملی، نه تنها دفتر اجراییه و مراتب دیگر حزبی، که در بسیاری از موارد خود را مسول و عامل پی آمدهای ناصواب در کنگره ملی می شناسد. همچنان برای تحکیم وحدت و همبستگی نیروهای عضو در کنگره ملی افغانستان، هیچ اقدامی را بدون برگزاری یک مجمع عمومی و منتخب، برای حل نهایی ودرست بحران درونی کنگره، اصولی و موثر نمیداند. براساس این باور شورا ی موسسان صریحا بیان میداردکه:

یک - "سزاوار است تا برگزاری همایش و مجمع عمومی کنگره در داخل کشور که از وظایف شورای موسسان و دفتر اجراییه بود وحالا از مکلفیتهای  کمسیون برگزاری مجمع عمومی کنگره ملی ( منعقده کنفرانس اقناعی – اصلاحی فرانکفورت )  است، فعالیت و صلاحیت همه نهادهای رهبری کنگره ملی بعلت نقایص و مشکلات فراوان در زمینه اصولی و تشکیلاتی موقتا معطل قرار داده شود".

دو – باوجودآنکه کنگره ملی در پایتخت، دراصول اجرایی موجود خود مبتنی بر ساختار دموکراتیک و نهاد مومن به ارزشهای دموکراسی به لحاظ همفکری با نهادهای گوناگون خود و همسو باخود، دور شده است، اما هدف ما اعمال شرایط سختگیرانه برای تنبیه وتضعیف دفتر اجراییه آن نیست. انتقاد ما اینست که، شورای متحده ملی بنابر نبود اصول روشن در همیاری و همکاری با متحدان خویش، نسبت به بحران درونی کنگره ملی سهل انگاری نموده است.

سوم – از نظر ما مانعی نداشت که نماینده دفتر اجراییه کنگره در نشستهای مرتب شورای متحده اشتراک مینمود، این بجای خویش یک حرکت خوب سیاسی هم بود. اما شورای متحده ملی نیز همانند کنگره ملی دچار کمبود ساختار و اصول کار آمد یاری بخش نسبت به اعضای جمعی خویش است. شورای موسسان پیشنهاد میداردکه، شورای متحده ملی ازهمین اکنون برای پیشگیری احتمالات فراوان ازنوع همین مشکل، برای آینده چاره اندیشی نموده ساختار خویشرا نهاد مند نماید.

چهارم - افزون بر مشکلات بیان شده،  این شورا ازاهمیت نشست های مشورتی برای یافتن راه حلهای مناسب در پایان بخشیدن به پراکندگی و بحران بی اعتمادی در همه سطوح کنگره ملی نیز چشم پوشی نمی کند. درعین حال فیصله های نشست فرانکفورت را مبنی بر ایجاد کمسیون تدارک برگزاری مجمع عمومی ورهبری نهادمند مشترک، معتبر میداند.

شورای موسسان کنگره ملی مسولیت این اعلامیه را بدوش دارد.

 

و من الله توفیق

شورای موسسان کنگره ملی افغانستان



فرستنده: رحمت الله بیژنپور
29 اکتوبر 2009
  
  
Copyright © 2005-2009 www.khorasanzameen.net