از اعتماد سازی به سوی باز سازی بازگشت برویۀ نخست

حزب آزادگان افغانستان، نخستین همایش انتخاباتی اش را برگزار نمود.
در این همایش که با عنوان "از اعتماد سازی به سوی با سازی" به ساعت سه پس از چاشت روز پنج شنبه، مورخ 10 ثور در هوتل ستاره برگزا¬ر¬ گردید، نمایندگان احزاب سیاسی، اعضای جامعه مدنی، نمایندگان پارلمان، علمای دینی، کارگران، موسپیدان و جوانان اشتراک کرده بودند. این محفل که با سخنان استاد سیحون سخنگوی حزب آزادگان افغانستان آغاز شد، در دو بخش تنظیم گردیده بود؛ بخش اول با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

در آغاز این بخش دوکتور میر محمد محفوظ ندایی معاون و سرپرست حزب آزادگان افغانستان بیانیۀ افتتاحیۀ محفل را ایراد کرد. او در بخشی از این بیانیه ضمن تشریح شیوه های مبارزاتی حزب آزادگان افغانستان که دیدگاه هایش را نخست در جامعه مدنی کشور مطرح می سازد، گفت: در افغانستان، دولت ها همواره مردم را از پرداختن به سیاست ممانعت کرده اند. بی طرف نگهداشتن مردم در سیاست، عملی است ضد وطندوستی و از نیات شوم حکوماتی که مردم را در بی خبری نگه میداشته اند ناشی می شود.

به تعقیب او دوکتور رسول رحیم رییس حزب آزادگان افغانستان صحبت کرد. دوکتور رحیم نیاز حزب آزادگان افغانستان را برای شنیدن مشورت ها و انتقادات شرکت کنند گان این همایش و سایر گروه ها و شخصیت هایی که در همایش حضور ندارند، بازگو کرد. او در سخنانش اهداف حزب آزادگان افغانستان را از شرکت در انتخابات بیان داشت. داکتر رسول رحیم گفت: در این شکی نیست که انتخابات یک نهاد دموکراسی است، اما انتخابات به تنهایی هرگز نمی تواند به دموکراسی منجر شود. دموکراسی هنگامی میسر است که خواست ها و نیاز های مردم یعنی وسیع ترین اقشار جامعه در اقدامات حکومت ها مد نظر گرفته شده و جنبه اجرایی بیابند. رسول رحیم همچنان از امکانات نابرابر نامزدان انتخاباتی سخن به میان آورده و درکل انتخاباتی را که در پیشرو است، غیرمنصفانه و از بسیاری جهات غیرآزادانه پیش بینی کرد. رییس حزب آزادگان افغانستان با این هم شرکت در این انتخابات را به دلیل پا گذاشتن در یک کارزار بزرگ سیاسی که در آن برای نخستین بار منشوری جهت بیرون رفت از بحران جاری مطرح می شود و به مردم توضیح داده می شود که راه نجاتی هست، امر ضروری خواند. همچنان او خاطرنشان کرد که باید با تغییراتی در شیوه های حاکم انتخاباتی، طرقی جستجو گردد که نیروهای سیاسی کمتر قدرتمند، بتوانند نقش و تاثیرگذاری سیاسی شان را افزایش دهند. رسول رحیم گفت: در این انتخابات باید بتوان یک انتخابات ارزان و مطابق به واقعیات اقتصادی جامعۀ افغانستان را فرا گرفت و جلو هزینه های هنگفت و بی جا را که امروز از جانب جامعۀ بین المللی پرداخته می شود و در فردا چنین سخاوتی شاید ممکن نباشد، فرا گرفت. او از گسترش نجواهایی هشدار داد که می خواهند عوامل معمول انحطاط دولت ها مانند نا کارآیی حکومت، طفره رفتن شورای ملی از وظیفه اصلی اش، بی عدالتی دستگاه قضایی، نا امنی و فساد اداری را در پای دموکراسی حساب بکنند و زمینه را برای بدیل های به زعم خود شان "دیکتاتورمنوره" و امثال آن مهیا گردانند.
پس از آن محبوب الله کوشانی معاون اول حزب آزادگان افغانستان و نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای نخستین بار رئوس اهدافش را از شرکت در این انتخابات برای حضار مجلس اعلان کرد. فراخوان انتخاباتی محبوب الله کوشانی در حالی که به صورت فشرده و عام فهم عوامل بحران و طرق بیرون رفت از آن را نشانی می کرد، بر محور دو شعار اصلی صلح و وحدت ملی می چرخید.
به دنبال محبوب الله کوشانی معاونین او، محمد زمان اطرافی و محمد شریف تره خیل دیدگاه های حزب آزادگان افغانستان را از زوایای مختلفی در ارتباط به شرکت در انتخابات توضیح دادند. محمد زمان اطرافی ضمن یاد آوری از مهم ترین مشکلات مردم، نیاز به شرکت برنامه دار را در انتخابات مورد تأکید قرار داد. محمد شریف تره خیل اهداف حزب آزادگان افغانستان را برای تحکیم و تقویت وحدت ملی به حاضران بیان داشت. بخش اول برنامه با سپاس گزاری استاد سیحون از سخنرانان پایان یافت.
بخش دوم برنامه با خوانش شعری (دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر- کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست) از مولانا جلال الدین تو سط مجیب مهرداد سخن گوی محبوب الله کوشانی آغاز گردید. در این بخش ستیژ آزاد در اختیار اشتراک کننده گان قرار گرفته بود تا نقاط نظر، انتقادات و پیشنهاد های شان را در مورد حرکت حزب آزادگان مبنی بر اشتراک در انتخابات آینده بیان کنند. در این بخش، واقف حکیمی، رحمان اوغلی، میهن پور، حاجی فروغ، صاحب نظر مرادی، خطیبی، فوزیه کوفی، ظهور رزمجو، و شماری از جوانان صحبت کردند. سخنرانان در حالی که با صمیمیت تصمیم حزب آزادگان افغانستان را برای معرفی نامزد انتخاباتی اش برای ریاست جمهوری به جا خواندند در ضمن توصیه کردند که نباید از نامزدان دیگر فاصله گرفته شود. برخی از شخصیت ها در عین زمان ملاحظات شان را در مورد چگونگی مطرح ساختن اهداف انتخاباتی حزب آزادگان افغانستان ابراز داشتند. جلوگیری از تعدد نامزدان انتخاباتی از جانب نیروهای دموکرات مسألۀ دیگری بود که سخنرانان طالب یافتن پاسخ هایی برای آن بودند.

در پایان دوکتور رسول رحیم رییس حزب آزادگان با ابراز شکران از شرکت فعال حاضران در مباحثات، ضمن نتیجه گیری، جریان همایش را که در حقیقت گستره ای آزادی برای مطرح شدن نظرات مختلف بود، بسیار مثبت و بالاتر از انتظار ارزیابی کرد. او با روشنی انداختن روی چگونگی برخورد حزب آزادگان افغانستان به مسایل حیاتی کشور، دیدگاه اصلی حزب را که هیچ وقت برای وحدت های مشخص نیروهای دموکرات افغانستان نا وقت نیست بیان کرد و چهار ماه آینده را زمینۀ خوبی برای تجربه کردن چنین وحدت هایی دانست.

این محفل به ساعت شش و نیم شام با خوانش شعری از شاعر بزرگ معاصر زبان پارسی دری ، جاودان یاد احمد شاملو توسط مجیب مهرداد پایان یافت.

شب با گلوی خونین خوانده است دیرگاه
دریا
نشسته
سرد
یک شاخه
در سیاهی جنگل
به سوی نور
فریاد می کشد.



حزب آزادگان افغانستان
10 ثور 1388


فلم کامل این محفل به زودی در دسترس هممیهنان گرامی فرار خواهد گرفت
  
فرستنده: مجیب مهرداد
  
Copyright © 2005-2009 www.khorasanzameen.net